Honza působí v salesiánském středisku v keňské Langatě. Pomáhá se znovu postavit na nohy dětem, které prožily většinu života v drsných podmínkách ulice.
Rescue aneb přivedení kluků ze slumu do střediska
Jak už jsem psal v mém prvním článku, tak kluci z ulice přicházejí z ulice nejprve do předstřediska v Langatě a teprve až po nějaké době k nám do Kuwindy. Zhruba třetina kluků, kteří sem chodí do školy, tu i spí – většina z nich žila nějakou dobu na ulici. Po slumech chodí sociální pracovníci, kteří kluky vyhledávají, postupně se s nimi snaží navázat kontakt a dozvídají se, jak se tam dostali a jestli by nechtěli chodit do školy. Někteří sice už do školy někdy chodili, ale kvůli nepříznivému rodinnému zázemí – například rodiče neměli na školné ani na jejich obživu – skončili na ulici.
Poté co jsme dojeli na ulici, dorazili po chvíli ve špinavém a roztrhaném oblečení. Navzájem jsme se představili a napsali jsme jméno každého z nich na papír a vyfotili ho s ním. Takto je možné zajít s fotografií na policii a nahlásit dotyčného pro případ, kdyby jej někdo z rodiny hledal. Když jsme nastupovali do autobusu, připojil se k nám kluk, kterého původně nechtěli vzít, protože byl starší. Rozběhl se a běžel asi sedm minut před autobusem po nezpevněné cestě, zatímco jsme jeli pomalu. Po chvíli ho přece jen vzali dovnitř a on se posadil. Ale asi po pěti minutách, když se dozvěděl, že jedeme na policejní stanici, rychle z autobusu vyskočil.
Čekali jsme, než vše na stanici vyřídí, a mezitím se usadili v trávě a dali si piknikový oběd. Poté jsme pokračovali do Langaty, a protože cesta trvala přes půl hodiny, mnoho z nás si na chvíli zdřímlo. Po příjezdu na místo nás čekal pořádný druhý oběd. Jelikož do Langaty jezdím jednou týdně, vidím, jak se postupně mění, což mě naplňuje nadějí.
Zkouška trpělivosti s domácími úkoly
V poslední době více pomáháme klukům s domácími úkoly a když něco nechápou, tak jim to dovysvětlíme. S těmi, kteří špatně čtou, procvičujeme, protože někteří i ve 4. nebo 6. třídě mají se čtením problém. Ve třídách je průměrně něco přes 30 žáků, a tak je to občas divočejší. Oproti nám v Česku mají díky předmětu zemědělství a výživa lepší vztah a přehled o tom, jak to chodí v zemědělství než u nás. A skoro každá třída tady má políčko, kde se pěstují různé druhy zeleniny.Honza, dobrovolník v Keni (redakčně upraveno)