Ty holky se můžou dostat z ulice!
Tento týden jsem se zastavil u školního vchodu a jeden student si tam začal stěžovat, že ho vrátný nechtěl pustit dovnitř. Už jsem si zvykl na pravidelné skupinky opozdilců před školou, ale i tak jsem se zeptal: „A jaké jsi měl zpoždění?“ Nedokázal mi odpovědět a tak jsem se ho zeptal, v kolik hodin přišel. Odpověděl: „8:05“. Znovu jsem se vrátil k původní otázce: „Tak jaké je tvé zpoždění?“ „10 minut,“ zněla odpověď.
Poté, co jsme si spočítali, jaké to zpoždění opravdu bylo, dostal jsme se k další otázce: „Proč jsi přišel o 15 min později?“ Chlapec hbitě odpověděl: „Protože jsem si dělal úkoly.“ Vím, že jsem prošel trochu jiným vzdělávacím procesem a už si začínám zvykat na kdejaké výmluvy dětí tady, ale stejně jsem reagoval: „Úkoly děláš těsně před školou? Ty se nemají dělat na poslední chvilku, ale hned jak přijdeš ze školy!“ Ten žák, nebylo mu ani 10 let, odvětil: „Když jsem přišel ze školy, tak jsem pomáhal mamince vynášet z domu vodu, která k nám zatekla.“
S deštěm, vodou a všudy přítomným bahnem na ulicích, ale už i v domech se trochu mění rytmus života místních komunit. Ale to není to, o čem chci v prvé řadě mluvit. To co mě na té situaci zarazilo nejvíce a nad čím jsem se zamyslel bylo, zda-li jsou domácí úkoly opravdu domácí? Co dáváme dětem za vzdělání, když předpokládáme, že škola je jejich jediná a nejdůležitější povinnost? Nedorozumění, které posloužilo jako prostředek k přehodnocení naší reality…