Než jsem navštívila Tanzanii, měla jsem někde na dně mysli schovanou zvláštní romantickou představu o chudobě. Představu, že chudí lidé jsou sice chudí, ale jsou svým způsobem šťastní. Umí si vážit života. Jsou za vše vděční. Mají dobré srdce už jen z titulu své chudoby (bídy). Osvobozeni od majetku žijí ryzí hodnoty. Mají sice všeho málo, možná hodně málo, ale ne fatální nedostatek.
Tuto naivní představu mi z hlavy rychle vyhnala drsná realita chudoby. Nedostatek často fatální je, umírá se na něj. A chudoba nemá jen materiální stránku, ale i sociální.Vzít si trochu (nebo hodně) od instituce není považováno za nemorální
A když někdo krade od vás, vezmete si to jinde, když se nikdo nedívá. Krve by se člověk nedořezal. Žádný stud ani pocit viny, nic, ani ťuk. Smýšlení jako u nás za totáče. Kdo nekrade, okrádá rodinu. Nebo lépe řečeno, okrádá sebe. (Ono s rodinami to tu není žádná sláva, o tom ale jindy.) Vzít, využít, podvést. Nezabrání v tom ani vděčnost za dřívější prokázané milosrdenství, které místním naši salesiáni poskytují ve značné míře. A státní aparát? Na policii příliš nespoléhejte. Nahlásíte případ, zaplatíte (zaplatíte!) vyšetřování, ale pachatel muže zákona podplatí. Případ zůstane „neobjasněn“, i když je jasný jako facka.Sukuma, lidé místního kmenu, dojí nejen své milované krávy, ale podojí kde co
Kde jsou kořeny tohoto začarovaného kruhu?
Nevymahatelnost práva? Magie a okultismus? Nedostatečné poznání hodnot a nerespektování majetkových práv? Tíživý materiální nedostatek? Nevím, snad vše dohromady. Jistě nemohu říct o všech zdejších, že jsou zloději a podvodníci. Je tu mnoho těch, kteří ani jedno ani druhé nedělají. A nutné je také dodat, že Tanzánci mají i mne mnohé co učit. Ale když vidím, jak tato odvrácená tvář bídy brání pokroku, je mi z toho smutno.Ale mohu jim já něco vyčítat? Jaké výchovy a příkladům se jim dostalo?
Já vyrůstala v pohodlí a komfortu západního světa. Ve společnosti, kde jsem od malička byla vedená k respektu k druhým lidem i k jejich majetku. Dostávalo se mi dobré výchovy i vzorů. Už jako dítě jsem se učila, že každá věc má svou hodnotu, stojí za ní něčí práce a úsilí. Bylo mi reflektováno, co je to vděk. Znala jsem pravidla i následky jejich porušení. Vyrostla jsem v postkomunistické společnosti, kde je právo vymahatelné a státní aparát fungující. I přes všechny tyto výhody oproti místním, musím ale přiznat, že bych po nich nemohla spravedlivě „hodit kamenem“. A konec koncům, nebylo to i v naší společnosti po dlouhá staletí podobně?Můžu si vůbec myslet, že jsme v něčem jiní? Nebo dokonce lepší? Nemyslím si.
A jak tomu čelí naši salesiáni? Je těžké spravovat školu, kterou vám pod rukama rozkrádají lidé, kterým se snažíte pomáhat. Lidé, kterým obětujete všechnu svoji energii i čas, svůj život. Místní kongregace tu překonávají výzvy, které by mi doma ani na mysl nepřišly. Podávají pomocnou ruku chudákovi, který jim druhou rukou vybírá kapsy. Je to zraňující a demotivující.Odpovědí lásky ale není něco vyčerpatelného. Je to každodenní rozhodování se jít dál. Sloužit, pracovat, milovat. Každý den odkládat rozhořčení a sbírat sílu k další práci. Nacházet pochopení a odpouštět. Vysvětlovat, učit, předávat hodnoty. Jít dál krůček po krůčku. Generaci za generací.