Dnes se ve zpátky do minulosti podíváme na to, jak je to ve skutečnosti se slavením Adventu a Vánoc v Zambii.
Krátce před první nedělí adventní mě napadlo uplést adventní věnec. Obkreslila jsem misku a pokličku na karton – základ by byl. Větší problém ale bude najít jehličnatý strom. Marně jsem se Chrisovi pokoušela vysvětlit, že nechci listnatý, ale takový, co vypadá jak vánoční stromek. A tak jsme se s Matějem, krabicí a kleštěmi vydali na okružní výpravu „najdi jehličnan“. Nakonec jsme našli cypřiš, který vypadá jako naše túje. Super. Jelikož bylo ten den v kanceláři opravdu hodně práce, celou dobu jsem pletla. Každý, kdo šel kolem, se ptal, co to je a jestli upletu čtyři, na každou neděli jeden. Nevěděla jsem, že adventní věnec je tak málo rozšířený. V našem kostele ho vůbec neměli, ale v Kazembe jo.
V Zambii zněly i české koledy
Vánoce jsou v Zambii celkově úplně jiné než u nás. Nepeče se cukroví, žádný bramborový salát a ryba, vánočka, koledy, ani vánoční stromek. Na Štědrý den mají místní večeři jako obvykle, nic speciálního a večer jdou do kostela. Opravdové slavení Vánoc přichází až 25. 12., kdy se už slaví od rána. Mše, popíjení, na oběd i večeři připravují specialitu – kuře. K tomu nshima (kaše), listí z kasavy a voda. Ti, kteří si to můžou dovolit, koupí třeba Pepsi nebo Mirindu. Někteří si dávají dárky, ale spíš výjimečně. Ve většině případů nesedí rodina u jednoho stolu. Muž sedí sám a pak odchází s ostatními muži slavit a popíjet. Ženy pak slaví spolu. V komunitě bylo slavení jiné. Pekla jsem cukroví, měli jsme umělý stromek i vánoční výzdobu a pouštěli si koledy. Večeřeli jsme spolu s kněžími z Polska, kteří byli u nás na návštěvě, a komunitou ze sousedního Kazembe. Zpívaly se polské koledy i pár českých. Taky jsme měli kuře, brambory, rýži, nshimu, párky a listí, samozřejmě.Při půlnoční mši zasahovala i farní ochranka
Půlnoční mše vůbec nebyla o půlnoci, ani ve 22:00, ale v 18:30. A v 19:00 jsme ještě nezačali. Dochvilnost místním nic moc neříká. Nebylo ten den ZESCO, museli jsme v kostele svítit přes agregát s občasnými přestávkami, kdy nebylo nutné vidět, co se zrovna vepředu děje. Zelená úsporám! Během mše se i v kabátu nemrzne dvě hodiny jako u nás. Ale vaříte se čtyři hodiny! A to i bez kabátu. Co je tady stejné… 24. 12. najednou stoupne populace věřících v kostele tak o 300 %. A teplota taky. V přední části kostela se nachází Betlém, na trámech visí velké pruhy látky, které se táhnou celým kostelem. Místo vánočních stromků zdobí kostel banánové listí a nám známé cypřišové větvičky pod obrazy křížové cesty. Tanečnice, ministranti, kněží a čtenáři přicházejí průvodem zezadu. Zpívá místní sbor vánočně vybaven novým nástrojem – čtyřstrunnou kytarou (kolíčků je šest), kterou máte šanci slyšet jen v předehře. Všechno je hrozně zdlouhavé. Hlavně průvody. Ať už ten vstupní nebo obětní, při kterém se vytvořil zástup lidí celým kostelem. Přistupovali po jednom tancem ve stylu jeden krok dopředu a tři dozadu. Došlo to až tak daleko, že farní ochranka, čili statná starší žena a muž z ohlášek, museli zasáhnout a některé tanečníky celkem násilím posunout vpřed.
I anděl se snesl
Po evangeliu přišla na řadu vánoční hra. Proto jsem si myslela, že kázání už nebude. Chyba. Bylo. A v Bemba (místní jazyk). Fakt pěkné. Ale zpět ke hře. S dětmi z